Total Pageviews

Bila hati mula meronta,jiwa mula mluahkan rasa,bila minda mula mencerna,jari mula mencari aksara :)

Tabung Churp2 cikwa,

Followers

08092009

dah pukul brapa  ni? ok. skrang da pkul 2.42 a.m waktu Malaysia, aku masih d Malaysia, d kolej kdiaman UTeM TTU2 dalam bilik. cerita apa pulak kali ini dari aku, sumpah tengah taip entry nih sambil menangis kowt. tp ayaq mata x brapa nk kluar sangat lah.  qeyau rindu kampung weh, apa pelikk??? no no no xpelik aih. pandai saja mereka kata pelik ya, at least aku xrindu boipren macam engkau ok. sbb aku xda boipren lagi.

 aku rindu megat dewa. haa itu nama kampung hamba, aku budak kampung saja,brdarah kampung cuma mentaliti saja tidak brapa tipikal sprti org kmpung sangat sbb aku sudah kenal dunia luar skrang sejak mnjadi siswa d sbuah IPTA cap kerajaan ini .bagi aku, buat apa nak malu jd mlayu tipikal, jd orang kampung itu kan asal kau.jangan lupa daratan, hijrah ke kota trus lupa asal kau.  cuma jgn terlalu taksub dengan mentaliti kekampungan kau tuh cukup lah. yg dikata taksub dgn mntaliti kampung dan terlalu tipikal itu adalah merka yang amat sangat percaya kprcayaan yg agak karut. 

hoi, aku suda trkeluar landasan cerita ini,
 ok dengar cni, hey manusia kota, aku mau tanya, apa bnda yg ada di kota x ada di kampung? dan apa pulak bnda yg ada di kampung tiada di kota,? kau sendiri tahu kan, kt kampung aku jumpa ketengan yg hakiki alam semulajadi ciptaan Dia Ya Rabbi. di kota, aku jumpa ketenangan duniawi yg tidak sejati ciptaan manusia sendiri. dengar cni manusia kota. kau patut rasa nikmat kampung, cara kau cari ktnangan di kota aku yakin tidak sama dengan cara aku cari ketenangan di kampung. bukan aku mau mengata mereka yg manusia kota, cuma ini cerita aku, layankan saja. di ayat aku yg seterusnya nanti, aku akan selit kisah nostalgia aku redah zaman kanak2 hingusan - pra matang- separa remaja - aku di kampung MEGAT DEWA. dan bukan jugak aku mau bangga yang aku punya kampung, yaa aku sendiri xpeunya sawah bendang berelung, cuma rumah aku memang tenga sawah. sawah kepunyaan atok menakan aku. apa sangat la yg nak d banggakan. cuma aku ada satu zaman yang penuh nostalgia mungkin tidak aku lupa sampai ujung nyawa.
save image


bila aku kata aku rindu itu semua, ada orang kata aku pelik. tidak pelik sbnarnya, mana ada manusia trus jadi dewasa, zaman kanak2 zaman remaja harus kau redah juga kan. dan itu cara aku redah zaman budak2 aku, aku dbesarkan dengan penuh sederhana. abah yg amat tipikal, tegas dalam mndidik anak2 dia. besarkan aku dengan cara kampung, tidak dedahkan aku dengan cara hidup orang kota. orang berada.  dulu waktu aku skolah rendah, abah aku kerja di kilang padi BERNAS sbg seorang security, pkrja awam. 
kalau KLCC punya twin tower, kat MEGAT DEWA punya double twin tower. kau nampak 5 silinder hijau kt atas tuh? itu la kilang abah aku kerja dulu, Kompleks BERNAS megat dewa, kt c2 la padi beras yang kau orang kota orang separa kota mahupun orang ceruk jakun makan. ha, ingat beras tuh turun dari langit ka. kau tau nak jadi beras tu, kena redah banya proses dulu woo. sbb tuh aku pantang orang yg suka membazir nih, sbb tuh ada orang kata, sebutir beras ibarat setitik peluh petani. 

aku ingat lagi, waktu aku budak2 tadika dulu. aku ikut tok aku p menanam padi, zaman tuh xda mesin semai padi lagi, so kena la tanam padi macam rajah di atas tuh. 
musim kerat padi pulak depa pakai yg nih.
hey orang kota, hang pena tgok mesin padi dak? mai nak tnjuk bg kt hang.
itu mesin padi, jentera mengerat padi. padi2 tuh dorang bawak p kilang n proses untuk jadikan beras,
masuk padi dalam lori.

itu baru cerita pasal padi. cerita aku panjang lagi. 
ini cerita hobi aku pulak. kau nampak x? itu jerami nama dia. dulu aku suka maen sorok2 kt dalam jerami tuh. abes miang badan. lepas puas maen jerami, aku dengan adik aku bakar ar jerami tuh. bukan buat pembakaran terbuka, tp kami dapat upah ar bakar jerami tuh. lepas msim krat padi+bakar jerami nih, la musim bajak tanah pakai trekta. nak tgok trekta? aku sarankan kau cari sendiri lah. hehe..

burung2 riang sana sini terbang mncari rezeki..
sang petani membanting tulang menanam padi,
si budak comot gemuk pendek hitam tinggi berlari-lari..
sambil maen aci smbunyi di dalam jerami..
sambilmengejar layang2 yg terbang tinggi..
si abang,mnurut mesin padi..
mnangkap haruan juga keli.
itu ketengan yg abadi.

pulangkan aku,
zaman itu,
zaman budak comot yg aku rindu,

aku taw wahai orang kota, di kota kalian punya monorel, jugak LRT
tapi kampung, kami cuma punya batas kereta api, yg xpenah sunyi,
keretapi lalu sejam sekali, kdg2 30 minit sekali.

kalian, ini kampung aku. kau jalan spanjang landasan ini,10- 15 mnit kmudian kau pandang kanan, jangan toleh kiri,
itu rumah kami.

kalau tadi cerita padi, ini pula cerita batas kereta api.
landasan kereta api. ini jugak tmpat maen aku kalian. mungkin pelik, tapi tidak bagi aku, aku temu ketengan d cni. bila aku pandang langit biru, pandang sawah hijau, pandang landasan yg lurus ni aku tenang kawan. 

sekarang, megat dewa x serupa dulu. tp indahnya itu tetap sama, cuma skrang, landasan kereta api tidak lagi single, dia suda brkahwin. entah taun bila nk siap lndasan bkmbar itu. hampir siap mungkin.

sungguh aku x bohong! cerita tentang aku dan kampung aku tidak abes smpai dcni saja,
tidak aku peduli pun kalian muak dengan cerita kampung. asalkan dengan cara ini trubat rasa rindu aku kt kampung aku. 

to be continued...




Comments (0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...